Tuesday, July 28, 2009

Syaaban oh syaaban

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum WBT



Pertama-tama sekali marilah sama-sama kita mengucapkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah dan kurniaNya maka alhamdulillah sekali lagi kita dipertemukan dengan bulan Syaaban pada tahun ini. Bulan Syaaban ini adalah bulan untuk kita melihat kembali ke dalam diri kita dan membaiki segala kelemahan yang telah kita lakukan sebelum-sebelum ini sebagai langkah persediaan untuk memasuki bulan Ramadhan.

Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah bersabda:“Apabila masuk bulan Syaaban, (cerialah) dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu.”

Aha tetapi bukanlah bermakna, bulan-bulan lain kita tidak perlu untuk melihat dan membaiki diri kita. Sebenarnya proses ini memerlukan satu jangka masa yang panjang. Kalau kita merasakan bahawa apabila sudah hampir tiba waktu ramadhan, maka kita perlu untuk berubah, daripada yang kurang solatnya kepada penuh solat kembali, daripada tidak membaca al Quran kepada membaca al Quran, daripada kurang beramal kepada lebih beramal, saya yakin bahawa perubahan-perubahan seperti ini tidak langsung akan berkekalan selepas habisnya bulan Ramadhan nanti.

Ha, tapi bukanlah tujuan saya untuk merendahkan sesiapa yang ingin berubah apabila tiba waktu-waktu seperti ini. Silakan. Cuma maksud saya lebih baik andai perubahan yang sahabat-sahabat ingin lakukan itu bermula daripada sekarang, walaupun bukan pada bulan rejab, bukan pada bulan syaaban dan bukan pada bulan Ramadhan. Dan niatkan perubahan ini adalah semata-mata untuk Allah, bukan kerana perlu berubah apabila masuknya bulan-bulan tersebut kemudian melupakan apabila telah tamat bulan-bulan tersebut.

Erm yelah sebab ada certain sahabat-sahabat yang berfikiran naif seperti itu. Tiba je masuk bulan Ramadhan, maka baru ada semangat padanya untuk membaca al Quran, melakukan solat. Hurm...kesian dirinya. Mungkin pada bulan Ramadhan, syaitan-syaitan telah diikat, so mudahlah sikit untuk dirinya beramal tetapi pada bulan lain tidak berkemampuan untuk melawan nafsu-nafsu syaitan yang direjam itu. Na'uzubillah.

Tapi tidak mengapa, sebagai seorang sahabat, kita perlu bagi sokongan pada dirinya. Jika waktu itu dia boleh menjadi baik, maka teruskan memberi sokongan. Jangan sesekali kita cuba melabel dia, hari ramadhan je baru nak berubah. Usah. Kerana apabila kita berkata demikian, ditakuti nanti akan lari hatinya untuk terus berubah. Bagi semangat padanya, ceritakan padanya andaikata dia mampu buat perkara-perkara yang dibuatnya sekarang selepas habis bulan Ramadhan nanti, maka sudah tentu dia akan menjadi lebih bagus dari dirinya yang sekarang.

Insya Allah berkat daripada penerimaan kita terhadap dirinya, akan lebih memudahkan dirinya untuk kembali memartabatkan Islam sepenuhnya. Tetapi awas ! Andaikata kita menolak, satu hari nanti dia yang akan menuntut kembali pada kita kerana kita gagal menjalankan tugas sebagai seorang Da'i dan juga sebagai seorang sahabat. Satu penerimaan yang kita buat terhadap diri orang lain akan menyebabkan penerimaannya terhadap diri kita juga. Insya Allah perkara ini akan lebih memudahkan urusan kita untuk menasihati dan memberi tunjuk ajar pada dirinya.

Jadi marilah sama-sama kita perbanyakkan munajat dan juga berdoa seperti doa Rasulullah ketika masuknya Rejab:

“Allhuma Bariklana fi rajab wa syaaban wa ballighna Ramadan“,

Maksudnya : “Ya Allah Ya Tuhan kami, anugerahkanlah keberkatan untuk kami pada Rejab dan Syaaban, dan sampaikanlah kami Ya Allah hingga Ramadan (yakni panjangkan umur kami Ya Allah sehingga kami dapat bertemu dengan Ramadan).”

Insya Allah semoga sama-sama kita tergolong dalam golongan yang beruntung.

No comments: