Monday, April 20, 2009

KAsih Sayang

Bismillahirrahmanirrahim,

Pembuka Bicara...



Kasih sayang itu baja
Kasih sayang penyubur jiwa
Kasih sayang itu penawar
Penguat cinta penghapus duka

Kasih manusia sering bermusim
Sayang manusia tiada abadi
Kasih tuhan tiada bertepi
sayang Tuhan janjinya pasti

Tanpa kasih sayang Tuhan
Tiada simpati tiada persaudaraan
Tanpa kasih sayang Tuhan
Tiada bakti tiada kemaafan

Kasih sayang itu titi
Kasih sayang penghubung hati
Kasih sayang itu tali
Kasih sayang pengikat diri

Sorotan dari nasyid Raihan - Kasih Sayang



Kasih sayang dan Cinta


Cinta dan kasih sayang itu adalah sesuatu yang suci, bersih dan sangat indah jika kita dapat nilaikan dengan perhitungan yang sebenar-benarnya. Tanpa kasih sayang, seorang anak mana mungkin akan dibelai dengan penuh kasih sayang oleh ibunya. Tanpa kasih sayang juga, mana mungkin seorang ayah sanggup bekerja sehingga lewat malam, semata-mata untuk mencari nafkah untuk anak dan isteri yang tercinta.

Kasih sayang, cinta adalah rahmat daripada Allah SWT yang dimasukkan ke dalam hati seseorang manusia dengan kehendakNya. Sesuatu yang lahir dan datang daripada Allah SWT sudah tentulah tanpa sebarang kesangsian bahawa ia merupakan sesuatu yang suci dan bersih. Sepertinya anak, rahmat dari Allah SWT yang dilahirkan seperti kain yang putih penuh dengan kesucian.


Ungkapan dari Ibn Umar

Teringat saya semasa menyampaikan khutbah tempoh hari tentang 'Uncomparable Love' yang pernah disampaikan oleh Sheikh Yasir Qadhi. Dalam khutbah ini sahabat-sahabat, Sheikh Yasir Qadhi membuat perbandingan dua perspektif yang berbeza berkenaan dengan 'love' seorang anak kepada ibu dan juga 'love' seorang ibu kepada anak dari sudut psikologi.

Perbandingan yang dibuat oleh Sheikh Yasir Qadhi di ambil dari cerita seorang anak membawa ibunya tawaf sekeliling kaabah. Ketika bertawaf si pemuda itu ternampak Ibn Umar lalu segera menghampiri, ikuti dialog mereka.

“Oh ibn Umar,” oh son of Umar ibn al-Khattaab, “Oh ibn Umar, this lady on my back is my mother.” This lady is my mother. “And she had a desire to go do Hajj. And I live in such and such a province,” and he mentioned a far province in the Muslim lands, “And I could not afford a mount.” I could not afford an animal, I could not afford do bring her in any other means except by carrying her on my back, walking from such and such a village. “Oh ibn Umar, have I done my duty as a son?” Is the scale now equivalent? Have all of the good deeds that the mother did, have I now recompensed her the way that she deserves?


Lantas perkara ini dijawab oleh Ibn Umar


“You have done nothing in return.” You’re proud and boastful about this? You have done nothing, your deeds are not worth anything in the scale! You’re comparing a scale of what your mother has done to what you have done back to her?! He says, “You have done nothing in return. But you have done good, and Allah will reward you.”

Si pemuda itu tidak berpuas hati dengan jawapan Ibn Umar, lalu bertanya lagi

“Oh ibn Umar, I have traveled from such and such a province,” what do you mean I’ve done nothing? “I have traveled from the furthest lands, carrying my mother on my back - and you say I have done nothing?”


Kemudian Ibn Umar dengan tenang menjawab semula


“You have done nothing because: when she sacrificed everything for you; when she did everything that she did for you - she gave up her time, her pleasures, her health - she gave up everything she had to raise you as you are - she did it out of a pure love and joy - wanting to see you flourish, waiting so you grow up and you live a full healthy life - she did it for your life - and now that you do it in return, you are waiting for her death - doing it as a pity - doing as an equivalent, doing it in return for the favors - you’re not doing it to see her flourish and live. You’re doing it as a sense of guilt, trying to pay back what she’s done, and waiting for her death, so she is literally off your back.”


Cinta lelaki perempuan sblm kahwin

Kalau seorang anak pun keikhlasan cinta dan kasih sayang dia tak akan setanding dengan ibu bapanya, apalagi cintan cintun antara seorang lelaki dengan seorang perempuan yang belum berkahwin??

Kadang-kala kita selalu tertutup dengan penyataan 'cinta' kepada seseorang. Apakah hanya apabila perasaan 'bergetar' semasa memandang seseorang menyebabkan kita menyangka bahwa kita menyintai ataupun mempunyai perasaan yang ikhlas terhadap si dia ?? Ingatlah bahawa 'cinta' atau perasaan yang diagung-agungkan pada ketika itu sebenarnya bukanlah satu cinta yang ikhlas. Ia lebih merupakan satu cinta 'give and take'. Kita memberi dan mengharapkan pulangan yang setimpal. Jika tidak dapat, maka mulalah berlakunya pertengkaran-pertengkaran kecil dan mungkin lebih teruk dari itu.


Antara Hak dan Tanggungjawab

Cinta ataupun perasaan yang sebenar-benarnya ikhlas dan perlu dijaga ialah apabila kita bergelar seorang suami, ataupun seorang isteri. Kerna disitulah wujudnya satu tanggung jawab untuk kita menyintai pasangan kita kerana tuntutan agama Islam memberi kewajipan untuk kita berbuat demikian. Jika kita mampu menyuburkan cinta bersama pasangan kita dan juga tentunya dengan Allah, pastinya tidak akan wujud persoalan tentang hak masing-masing, di mana hak sebagai seorang isteri, seorang suami dan pelbagai lagi.

Berbalik kepada soal perhubungan antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin. Dari segi pandangan mata manusia, memanglah jika kita memberi, sepatutnya kita mendapat pulangan. Itu adalah hak kita. Begitulah juga jika disinonimkan dengan cinta give and take ini. Walaupun mungkin kita rasa, ada hak pada kita untuk menerima balik 'cinta' yang telah dikirimkan itu. Tetapi sebenarnya sahabat-sahabat sekalian, jika kita renung kembali, tidak wujud satu pun keutamaan dan tanggungjawab bagi kita untuk memenuhi tuntutan tersebut !!! Yang ada hanyalah harapan-harapan diawanan lalu yang langsung tidak menjanjikan kebahagian kepada kita apatah lagi keredhaan dan kemanisan kasih sayang itu sendiri.


Tiupan Kasih Sayang

Usahlah kita mengotori 'perasaan cinta' dan 'kasih sayang' yang ditiupkan oleh Allah ke dalam hati-hati kita ini. Simpanlah ia untuk bakal suami dan bakal isteri kita yang sebenar-benarnya. Andaikata kita merasakan bahawa pasangan kita adalah bakal pasangan kita yang sebenar, teruskan dengan beristikharah, mintak petunjuk dari Allah. Kemudian usahakan sehingga ke ambang perkahwinan. Usah di tahan-tahan di sekat-sekat kerana bimbang bukan sahaja zina hati yang akan menular, bahkan fitnah-fitnah syaitan juga tidak akan duduk tanpa berbicara.

Andaikata sudah diterima, maka belajarlah menerima pasangan kita dalam apa jua aspek. Kerana sudah menjadi lumrah manusia ini tiada yang sempurna peribadinya. Ada sahaja benda yang tidak kena berlaku. Sedangkan pasangan hebat Sayidina Ali dan Sayidatina Fatimah juga pernah berselisih pendapat. Apabila berlaku maka fikirkanlah cara terbaik untuk menenangkannya semula. Semoga sama-sama mendapat kebaikan dan manfaat darinya.

Baiklah sebagai mengakhiri qalam, dipetik juga Doa Istikharah untuk panduan doa kita bersama.


Ya Allah, sesungguhnya aku memohon pilihan (yang tepat) kepada Engkau dengan ilmu (yang ada pada)-Mu, dan aku memohon kekuasaan-Mu (untuk menyelesaikan urusanku) dengan kodrat-Mu.


Dan aku memohon kepada-Mu sebagian karunia-Mu yang agung, karena sesungguhnya Engkau Mahakuasa sedangkan aku tidak berkuasa, dan Engkau Mahatahu sedangkan aku tidak tahu, dan Engkau Maha Mengetahui perkara yang gaib.


Ya Allah, sekiranya Engkau tahu bahwa urusan ini lebih baik untuk diriku, agamaku, dan kehidupanku, serta (lebih baik pula) akibatnya (di dunia dan akhirat), maka takdirkanlah dan mudahkanlah urusan ini bagiku, kemudian berkahilah aku dalam urusan ini.


Dan sekiranya Engkau tahu bahwa urusan ini lebih buruk untuk diriku, agamaku, dan kehidupanku, serta (lebih buruk pula) akibatnya (di dunia dan akhirat), maka jauhkanlah urusan ini dariku, dan jauhkanlah aku dari urusan ini, dan takdirkanlah kebaikan untukku di mana pun, kemudian jadikanlah aku ridha menerimanya.


Wassalam .....

4 comments:

syifa penawar said...

a very nice entry..a very nice doa..a very nice picture..heheh..
gud luck shom~~~

Anonymous said...

Beg digalas ke sekolah,
Walaupun berat tetap dibawa.
Kasihsayang hadiah dari Allah,
Bajailah dengan iman dan taqwa.

Rotan dibeli berkati-kati,
Untuk dibuat pengalas kaki,
Cinta itu usah disalaherti,
Cintakan Allah itu yang hakiki.

Sekian, good luck sihom jgk ammar :)

Unknown said...

"unspoken word,unexpressed feeling"...erm..mcm kenal ayat ni..
nampak mcm ammar dah bersedia ke alam rumahtangga je..keke..apa pon gud luck sihom k..wassalam

An-Nasrullah said...

sesungguhnye org mukmin itu bersaudara..maka damaikanlah antara mereka...AQ

nice entry ammar...rili nice..

undergoing final exm?

gud luck mar...smg yg terbaik utk kamu..inshAllah